Pressemeddelelse

Sejlere protesterer over spærring af Guldborgsund

Sejlbåd
Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark protesterer mod Folketingets Transportudvalgs plan om at spærre Guldborgsund for gennemsejling i forbindelse med Femernforbindelsen. De rekreative interesser på havet må ikke overses, lyder det fra Friluftsrådet.

Det vil få alvorlige konsekvenser for sejlerne, hvis Guldborgsund spærres for gennemsejling, lyder det fra Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID), som har henvendt sig til Folketingets Transportudvalg med opbakning fra Friluftsrådet og DIF.

Henvendelsen kommer i forbindelse med at A/S Femern Landanlæg sammen med Banedanmark foreslår at etablere en fast forbindelse over Guldborgsund til brug for den fremtidige jernbaneforbindelse over Femern Bælt. I den politiske aftale og i den vedtagede anlægslov var der ellers planer om en klapbro, der vil kunne åbnes for skibe og sejlbåde. 

Friluftsrådet opfordrer kraftigt politikerne til at lytte til de rekreative interesser i sagen. 

”Det blå friluftsliv betyder rigtig meget for lokalbefolkningen, kommuner og turister i området, så det er vigtigt at de rekreative interesser ikke overhøres. Vi vil kraftigt opfordre Folketingets Transportudvalg til at stå fast på, at der skal etableres en klapbro, hvor de sejlende kan komme igennem,” siger Niels-Christian Levin Hansen, formand for Friluftsrådet. 

Lukningstruede klubber og havne

Der er omkring 30 havne og sejlklubber i lokalområdet med cirka 2000 medlemmer. Hvis sejlerne reelt bliver afskåret fra sejlads, vil nogle havne og klubber reelt være lukningstruede, påpeger Dansk Sejlunion.

"Det forekommer mig ubegribeligt, at et indre dansk farvand overhovedet overvejes spærret for gennemsejling. Danmark er en søfartsnation og sejlsportsnation med en betydelig og stolt maritim historie. Danmark har omkring 200.000 sejlere, som elsker livet til søs med udgangspunkt i sejlklubberne," siger Line Markert, formand for Dansk Sejlunion.

Danske Tursejlere bakker op om, at lukningen af Guldborgsund vil have store, negative konsekvenser for de sejlende.

"Sejlerne vil i væsentlig grad blive generet af den betydelige omvej eller indskrænkning af deres sejladsmulighed. Omvejen på omkring 160 kilometer vil tage to til tre døgn og indebære betydelige risici. Det vil betyde væsentligt mindre rekreative muligheder for lokal, national og international lystsejlads, siger Henning Jensen," formand for Danske Tursejlere.

Konsekvenser for turisme

Sejlturismen vil også komme til at lide, hvis Guldborgsund bliver lukket for gennemsejling, og det kan få økonomiske konsekvenser for særligt Guldborgsund, Lolland og Vordingborg Kommuner, lyder det fra FLID, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark. 

"Ud over at være til gene for de lokale og danske sejlere, så vil lukningen gå ud over sejlerturismen. Der er et betydeligt potentiale for at udvikle sejlerturismen i området, hvilket flere kommuner i regionen har valgt at satse på," siger Søren Hald, formand for Foreningen af Lystbådehavne i Danmark.

En undersøgelse fra FLID viser, at gæstesejlere gennemsnitligt lægger ca. 800 kr. pr. person i døgnet i havne, de anløber.

Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark bakket op af Friluftsrådet og DIF foreslår, at Folketingets Transportudvalg holder fast i, at der skal etableres en klapbro, som vil gøre det muligt for sejlende at passere. Der kan for eksempel arrangeres faste daglige åbninger, så togdriften ikke bliver forstyrret, lyder det fra organisationerne.