Socialt udsatte skal have mere gavn af naturen.

Friluftsliv som pædagogisk metode

Studie af friluftsliv anvendt i pædagogisk arbejde med socialt udsatte unge i alderen 12 -21 år.

Friluftsliv og outdoor aktiviteter anvendes hyppigt på en lang række institutioner for udsatte unge, men de de virkninger, der giver, er ikke særlig veldokumenterede. 

Dette studie har til hensigt, at udvikle, afprøve, videreudvikle og beskrive friluftsliv som en pædagogisk metode i arbejdet med socialt udsatte unge. 

Friluftsliv opstiller en ramme med helt særlige gevinster

Efter undersøgelsens afslutning kunne projektforløbet, gennem spørgeskemaer og interviews med både elever og pædagoger, konkludere, at friluftsliv byder på helt særlige muligheder i det pædagogiske arbejde. 

Nogle af de centrale gevinster er ting som unik relations dannelse, stresssænkende og psykisk velvære og fysisk aktivitet uden konkurrence og en masse andre gevinster, som fremgår af rapporten.

Selve projektet

Projektet har fokus på unge i alderes 12-21, som er tilknyttet et opholdssted, specialskole, 10. klasses center, specialklasse, produktionsskole og bosted.

Herudover har projektet tre fokuspunkter, som undersøges i rapporten: 

  • Udvikling af selvtillid gennem friluftsaktiviteter
  • Friluftsliv som ramme for relationsdannelse
  • Udeliv som sænkende for unges stressniveau.

I undersøgelsen måler man på forskellige aktiviteter og tiltag, som er opstillet i forbindelse med projektet, mens man også benytter interviews og spørgeskemaer af både medarbejdere og de unge i institutionerne. 

 

 

Emne