Nyhed

Halvdelen af markvejene i landskabet er nedlagt

To kvinder i 30'erne går på en markvej under bøgetræer i maj
Op mod halvdelen af markvejene er forsvundet og adgangen til naturen dermed forringet.

Antallet af markveje er halveret siden 1954. Det viser en ny undersøgelse fra Det Biovidenskabelige Fakultet/LIFE på Københavns Universitet. Det gælder både antallet af markveje og antallet af kilometer markveje i landskabet i undersøgelsens repræsentativt udvalgte landbrugsområder. 

skovvej med væltet træ og solstråler ned gennem træerne
Adgang til naturen skal forbedres... ... men allemandsret er næppe realistisk. Der skal kæmpes for folks adgang til naturen, men vi skal finde de rigtige løsninger. På Naturmødet i Hirtshals fik Friluftsrådets formand sat adgang til naturen på dagsordenen.

Større marker, færre markveje
Forklaringen på denne udvikling kan tilskrives udviklingen i landbruget:
"Der er færre, men markant større bedrifter, marker og landbrugsmaskiner, og de markveje der før adskilte markerne, er der ikke længere behov for. Det forringer befolkningens adgang i det åbne land, fordi markvejene er erstattet af ikke-permanente kørespor, hvor man ikke må gå" siger Ole Hjorth Caspersen, seniorforsker på Center for Skov, Landskab og planlægning på KU/LIFE, der står bag undersøgelsen. 

Ringere adgang til naturen

Friluftsrådet mener, der er grund til bekymring over markvejs-undersøgelsens resultat.

"På en markvej kan man gå i fred og ro uden hurtigkørende trafik som på landevejen, og på den måde får man en oplevelse af at være tæt på naturen. Mange markveje fører jo også til naturområder, for eksempel til en skov eller en sø. Vi skal værne om vores muligheder for at komme ud i den, ellers mister vi noget, der er meget værdifuldt for os mennesker" siger Lars Mortensen, der er formand for Friluftsrådet. Han henviser til at mange markveje desuden også er gamle forbindelseslinjer mellem landsbyer, skole eller kirke og derfor har stor kulturhistorisk værdi og betydning for de mennesker, der bor i lokalområdet. 

"Nedlæggelsen af markveje er et stort problem, hvis det sker uden at sikre alternative muligheder, for eksempel andre markveje eller nye stier. Det er muligt både at give folk adgang til det åbne land og rationalisere landbrugsdriften" siger Lars Mortensen.

Kommuner skal have procedure
Ifølge Friluftsrådet skyldes problemets omfang også, at landmænd kan nedlægge en markvej blot ved at anmelde det til kommunen. Reagerer kommunen ikke kan markvejen nedlægges efter fire uger.

"Det er kun de færreste kommuner, der hører brugere af markvejen eller stien inden de accepterer en nedlæggelse. Det gør det jo umuligt for borgerne, at blive hørt i sagen eller klage, når der ikke som sådan bliver truffet en afgørelse" siger Lars Mortensen, der håber flere kommuner i fremtiden vil have en procedure, der involverer andre borgere end landmanden.



Billedet viser en eng med højt græs. Et træ skjuler dele af solens stråler, der titter frem bag træet
Antallet af sager, hvor Friluftsrådet klager over en afspærret sti eller markvej stiger. Mange borgere har fået øjnene op for at stier og markveje nedlægges eller afspærres ulovligt.
Kontakt
Portrætfoto af Anker Madsen - Politisk chefkonsulent i Friluftsrådet
Politisk chefkonsulent
61 79 88 15