Nordisk Råd vil have handleplan for friluftsliv: 70-0 til friluftslivet

Norsk fjeld med vandrere der nyder udsigten over fjord og fjelde
Nordisk Råd har enstemmigt vedtaget at anbefale Nordisk Ministerråd at udvikle en fælles nordisk handlingsplan for friluftsliv. Med stemmerne 70-0 er de nordiske lande et vigtigt skridt videre mod en fælles nordisk handlingsplan for et styrket friluftsliv.

Naturoplevelser og friluftsliv er vigtigt for mange mennesker i Norden, der har en særlig friluftslivstradition og de nordiske lande har alle store naturområder. Derfor har den nordiske gruppe af socialdemokrater i Nordisk Råd båret et forslag frem om en fælles nordisk handlingsplan for friluftsliv, der blev vedtaget med 70 stemmer for og 0 imod, da Nordisk Råd var samlet i Stockholm den 30. oktober.

Handlingsplanen vil styrke samarbejde på tværs af landene, og blandt andet indebære en øget indsats inden for forskning i friluftsliv, bæredygtig brug af naturen, udeundervisning og byplanlægning. Planen skal sikre, at flere børn og unge bliver aktive i naturen og sørge for, at flere menneskers færden i naturen foregår på en bæredygtig måde.

Nordisk handlingsplan  for friluftsliv

Den vedtagne handlingsplan består af tre dele:

• En nordisk handlingsplan for friluftslivet, som bygger på syv punkter: Forskning, friluftslivets frivilligorganisationer, turisme, klima, integration, friluftsliv i undervisning og at sikre grønne områder i byplanlægning.
  • Forskning i nordisk friluftsliv
  • Overvejelser om at gennemføre et fælles nordisk friluftlivsår.

Henrik Møller (S), der sidder i det nordiske Kundskabs- og Kulturudvalg for Danmark, mener, at det er lige til højrebenet at se friluftsliv som et fælles nordisk projekt:

- Det her er et på alle måder positivt indspil i debatten om miljø, sundhed og andre aktuelle dagsordener. I Danmark er der også behov for at især vores børn og unge kommer mere ud i naturen og vi ved meget om dem, der bruger naturen, men vi ved ikke, hvad der skal til for at få alle med. Det giver mening at samarbejde om det, siger han.

Han peger på, at naturen også skal være klar til flere besøg og der skal være de fornødne faciliteter. Men også at det skal ske i respekt for naturen.

- Naturen er en af de gratis glæder, vi har, og hvis vi ved mere om barriererne kunne flere få komme ud og dermed få glæde af de effekter, naturen har på for eksempel vores stressniveau. Og i de her klimatider vil det også give god mening, hvis vi begynder at rejse kortere og dermed mere bæredygtigt, siger Henrik Møller.

Stærkt samarbejde styrker fremtidens friluftsliv

Friluftsrådets formand, Niels-Christian Levin Hansen, glæder sig over Nordisk Råds enstemmige vedtagelse:

- Det vidner om, at friluftsliv står højt på manges dagsorden. En fælles nordisk handlingsplan for friluftsliv bliver et vigtigt redskab til at styrke friluftslivet, der har et kæmpe potentiale i forhold til blandt andet sundhedsfremme. Der skal vi slå vores kræfter sammen og sætte solidt fokus på forskning i friluftsliv og styrke viden om, hvad der motiverer flere til at dyrke friluftsliv, siger formanden.

Nordisk netværk af friluftsparaplyer: friluftsliv øger bæredygtighed

Det nordiske udvalg for Kundskab og Kultur har taget afsæt i rapporten ”Nordic Outdoor Life”, som Friluftsrådet har udarbejdet gennem flere år sammen med de nordiske søsterorganisationer Norsk Friluftsliv, Svenskt Friluftsliv, Suomen Latu og Friluftsrådenes Landsforbund i netværket af nordiske paraplyorganisationer for friluftsliv (Nordic Outdoor Network).

Rapporten viser tydeligt, hvilken betydning det har for menneskers hverdag, at de har mulighed for at udøve friluftsliv, og den sætter en streg under vigtigheden af at værne om at udvikle friluftslivet både i og uden for byerne for at skabe bæredygtige samfund.

Rapporten kommer med anbefalinger til Nordisk Råd om, hvordan man bør sikre fremtidig prioritering af friluftsliv og her har en fælles nordisk handlingsplan for friluftsliv været et stort mål for netværket.

Udvalget for Kundskab og Kulturs talsperson, Jorodd Asphjell, fremhævede i sin tale på Nordisk Råds Session i Stockholm, at handlingsplanen er knyttet til flere af komiteens og Nordisk Råds prioriteter: FNs globale bæredygtighedsmål, bæredygtig turisme, klimaforandringer, børn og unge, integration, folkesundhed og forskning. Det videre arbejde med handlingsplanen bør derfor involvere flere sektorer i Nordisk Ministerråd.

Portrætfoto Ida Kryger
Konsulent