Nyhed

Stor konference for Bæredygtighed i Børnehøjde

Bæredygtighed i børnehøjde
Friluftsrådet vil sikre danske børn gode og bæredygtige vaner allerede fra barnsben. Rådet inviterer til konferencer om bæredygtighed i børnehøjde i efteråret.

Ny og bedre viden, praktiske aktiviteter og en udbredelse og formidling af bæredygtighed overfor børn er målet med Friluftsrådets projekt ”Bæredygtighed i Børnehøjde”.

Bæredygtighed i børnehøjde

Projektet har kørt siden 2013 og til vinter inviterer de Grønne Spirer, som står for projektet, på en konference, hvor man kan få inspiration og møde de pædagoger som i årevis har lært børn om bæredygtighed.

Ida Kryger, projektleder for Grønne Spirer i Friluftsrådet, mener, at der er mange fordele ved at give børnene gode bæredygtige vaner allerede fra de er helt små.

»Børnehavebørn er ikke for små til at få viden om naturens kredsløb. Når børnene graver æbleskrog, plastikposer og ispapir ned og ser, hvad der forsvinder, og hvad der ikke gør, har de en håndgribelig viden, som gør det nemmere at lære om nedbrydning i naturen senere,« siger hun.

Konferencen finder sted den 25 november i Skørping, Comwell Rebild, og du kan tilmelde dig lige her

Bæredygtighed skal møde børnene i øjenhøjde, hvis det skal lykkes

Gennem de seneste år er klima og bæredygtighed blevet et stort samtaleemne. Det har ført til, at flere børnehaver er begyndt at se nye muligheder for at lære børnene om bæredygtighed og miljøet, men hvis det skal virke, så skal man huske at møde børnene der, hvor de er, mener Ida Kryger.

”Det bedste er helt klart at gøre ting frem for at tale om det. På den måde bliver klima håndgribeligt. Børn vil gerne samle affald, sortere og lave genbrugskunst. Man taler om handlekompetencer, når man får mulighed for selv at agere. Det giver glæde i stedet i stedet for afmagt. Klimaforandringerne er abstrakte, men vi kan tale om, at vi hjælper naturen ved for eksempel at samle affald,” siger Ida Kryger.

Projekt Bæredygtighed i Børnehøjde har tre delelementer:

· Indhente viden, eksempler og aktiviteter om bæredygtighed og miljø i relation til førskolebørn.

· Udvikle, afprøve og evaluere denne viden samt de praktiske aktiviteter i en pilotgruppe.

· Udbrede og formidle resultaterne til pædagoger, dagplejer og ansatte i forvaltningen, samt til naturvejledere, skoletjenester og andre med interesse for området.