Nyhed

Grejbanker får børn og unge ud i naturen

Skoleelever på SUP-boards
Inaktivitet er et stort problem blandt børn og unge mellem 11 og 15 år, viser en ny undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen. Grejbanker, hvor børn og unge bliver introduceret til friluftsaktiviteter i skoletiden kan være løsningen. I Dragør Kommune bruges grejbankerne flittigt gennem hele folkeskolen.

Børn og unge bruger flere og flere timer indendørs foran skærmen. En ny undersøgelse fra Sundhedstyrelsen viser, at tre ud af fire børn i alderen 11 til 15 år bevæger sig ikke en time om dagen, som det anbefales. Et aktivt udendørsliv kan være svaret på den stigende inaktivitet blandt børn og unge, og her kan det landsdækkende netværk af Grejbanker spille en vigtig rolle.

Tre gode grunde til at oprette en grejbank
  1. Grejbanker skaber sundhed: En grejbank giver skoler, foreninger og klubber adgang til mange forskellige slags friluftsudstyr, f.eks. kanoer, kajakker, klatreudstyr, våddragter og meget andet. På den måde kan fx skoler indarbejde friluftsaktiviteter i undervisningen, og dermed fremme elevernes fysiske, mentale og sociale sundhed, uden at det kræver en stor investering i udstyr.
  2. Grejbanker skaber læring: Gennem aktiviteter i naturen kan elever forbinde teori med praksis. Flere af grejbankerne har udstyr til naturundersøgelser, f.eks. fiskenet, skalpeller til dissektion, vandkikkerter mv., samt vejledning til, hvordan de bruges. Derudover har flere grejbanker tilknyttede ressourcepersoner, som kan hjælpe lærere i at tilrettelægge undervisningen.
  3. Grejbanker skaber sikkerhed: Det er vigtigt, at der er styr på sikkerheden, hvis en skoleklasse for eksempel skal ud at sejle. I grejbankerne er der altid det sikkerhedsudstyr, som kræves til de aktiviteter, der er adgang til, samt information om, hvilke sikkerhedsregler skoler og institutioner skal overholde.

Grejbanker, som er et koncept der oprindeligt er sat i verden af Ungdomsringen, Efterskoleforeningen, Ungdomsskoleforeningen og Friluftsrådet, giver skoler, foreninger og klubber over hele landet en nem og billig adgang til at låne friluftsudstyr.  

”Vi ser gerne, at så mange som muligt af landets børn og unge kan blive introduceret til friluftsliv gennem kompetent udlån af grej og den vejledning, som ofte følger med. Her er Grejbankerne et helt unikt tilbud, som vi håber, at kommunerne vil bakke op om – også i fremtiden,” siger Jakob Simonsen, der er chefkonsulent i Friluftsrådet.

Flere undersøgelser peger på, at friluftsoplevelserne styrker børns indlæringsevne, motorik og fysiske sundhed, sociale kompetencer og selvværd. 

Grejbankerne er drevet af ildsjæle og er fysisk placeret på ungdomsskoler, naturcentre, efterskoler mv. rundt om i landet. Ofte er der også ressourcepersoner tilknyttet, som kan klæde lærerne på til at bruge friluftsaktiviteter som en fast del af undervisningen. For lærere, som ikke selv har erfaring med friluftsaktiviteter, kan det være både svært og skræmmende at komme i gang. 

Grejbanken gør livet nemmere for lærerne 

Dragør er en af de byer, der har haft stor succes med at introducere byens børn og unge for friluftslivet ved hjælp af grejbankernes udstyr. 

I Dragør Kommune er grejbankernes udstyr i konstant rotation takket være en fast læseplan, der sikrer, at alle elever fra 0. til 9. klasse tilegner sig helt nye kompetencer uden for klasseværelsets sædvanlige normer. De lærer blandt andet at finde vej med kort og kompas, at klatre og rappelle og at sejle havkajak. Ud over udstyr til friluftsaktiviteter, så har grejbanken i Dragør også udstyr til eksempelvis biologiundervisning.

Fordelen ved grejbanken er, at jeg ikke står med et kæmpe planlægningsarbejde. Jeg ved, at hvis jeg vil ned og dissekere makreller, så ligger der en lamineret dissektionsvejledning sammen med sakse, skalpeller og fotobakker til alle. Det løfter en arbejdsbyrde for mig, og det er afgørende for, at vi tager afsted.
Rine Korte, lærer, Dragør Kommune

Alle lærere og pædagoger i Dragør Kommune har automatisk adgang til grejbanken, som så de til enhver tid kan tage undervisningen ud i naturens store klasseværelse. Rine Korte er en af de lærere, der ofte bruger grejbankerne i sin undervisning. Hun mener, at undervisningen i det fri er en god anledning til at få hands on-læring om det, der står i bøgerne. 

”Fordelen ved grejbanken er, at jeg ikke står med et kæmpe planlægningsarbejde. Jeg ved, at hvis jeg vil ned og dissekere makreller, så ligger der en lamineret dissektionsvejledning sammen med sakse, skalpeller og fotobakker til alle. Det løfter en arbejdsbyrde for mig, og det er afgørende for, at vi tager afsted,” fortæller Rine Korte.

Dragør Ungdomsskole står for den daglige drift og vedligeholdelse af grejbanken i Dragør. Ungdomsskolen har både en natur- og en friluftsvejleder ansat, der underviser på skoleklassernes faste friluftsskema. De står også til rådighed, når lærerne vil bruge grejbankerne på egen hånd udover det, der står i læseplanen. Rine Korte har haft stor glæde af de tilknyttede vejledere i ungdomsskolen, som hun har støttet sig til i begyndelsen. 

”Naturvejlederne er gode til at forsikre mig om, at jeg sagtens kan klare det alene. Men de pensler også de største faldgruber ud, når jeg skal prøve noget nyt, og hvis jeg spørger i god tid, tager de med og hjælper på dagen.”

Undervisningen udendørs styrker relationer

Rine Korte bruger især grejbanken i sin biologiundervisning for at kombinere teori med praksis. Men hun påpeger også, at undervisningen udendørs styrker relationsarbejdet med eleverne.

”Relationsarbejdet handler om at få tillidsfulde elever, som er trygge, og som synes, at det, man laver, er sjovt. Ved at tage ud i naturen kan lærerne vise, at vi har mange forskellige sider af os selv. Det kan godt være, at vi bruger en hel flexdag på at lave skriveopgaver, men så bruger vi også en flexdag på at tage ud at fiske,” fortæller hun. 
Hun oplever, at der opstår en større nysgerrighed og undren, når bøgerne bliver lagt væk.

”Ude i naturen bliver undervisningen båret mere af nysgerrighed end viden. Det bliver mere på børnenes præmisser,” siger hun. 

Politisk opbakning 

Christoffer Søe er leder i Dragør Ungdomsskole og har de seneste 20 år arbejdet aktivt på at kunne tilbyde friluftsliv til så mange borgere som muligt i kommunen og særligt til de unge. 

”Det kan være svært at motivere unge til at snakke om klima og forurening, men hvis du kommer i en kajak og tror, du skal ind på en strand, men træder direkte ned i glasskår og plastikhelvede, så er det lige dér, vi lærer, at forurening ikke er i orden, og at vi skal rydde op efter os selv,” siger han. 

Han oplever stor politisk opbakning til de lokale grejbanker. I Dragør er grejbankerne delvist finansierede af kommunen, der årligt afsætter 200.000 kroner til fornyelse og vedligeholdelse af udstyret. Borgmester i Dragør Eik Bidstrup er stolt af at være borgmester i en kommune, der sætter friluftslivet på dagsordenen. 

”Det er så vigtigt, især i denne tid, hvor vi oplever, at vores børn sidder mere foran computeren end de foregående generationer,” mener han.

For Eik Bidstrup er friluftslivet en vigtig prioritering, der kræver politisk vilje og opmærksomhed.

”Jeg gør alt, hvad jeg kan, for at værne om friluftsaktiviteterne og grejbankerne. Så længe lysten og viljen er der til det, så vil friluftslivet være på skoleskemaet, uanset hvordan skoler og skolereformer ser ud, fordi vi synes, det er så vigtigt.”